logo

School start weer!

Wat is de tijd gevlogen! Zes weken vakantie…alsof het niks was. Sommigen mogen nog even genieten van de vrije dagen, de kinderen in het zuiden starten maandag weer!

Voor het ene gezin waren het een paar weken om tot rust te komen. Voor het andere gezin een struggle omdat de structuur wegvalt. Dit kan verschillen, maar wat vaak overeenkomt, is de hevige spanning die groeit naarmate ze dichterbij het nieuwe schooljaar komen. Buikpijn, slechter slapen, slechter eten, boze buien enz. En dan?

Het is niet gek dat die spanning groeit, dat heeft ieder kind wel in een bepaalde mate. De angst voor het onbekende speelt vaak de grootste rol. Waar kom ik te zitten? Hoe is de juf of meester? Hoe was het ook alweer met alle klasgenoten bij elkaar? Wat staat er in de nieuwe schriften? En ga zo maar door! Lastig voor ze om zich hieraan over te geven en mee te gaan met de flow. Want dat zou je wel het liefste willen voor je kind en wellicht geef je dit advies ook mee…

Je kunt deze spanning niet helemaal wegnemen maar je kan wel helpen om ze hiermee te leren omgaan.

1. Structuur

Plan de dagen voor de eerste schooldag niet te vol en vervroeg de bedtijd geleidelijk aan weer naar “normale” schoolbedtijden. Breng alvast de normale structuur en weer terug (als deze überhaupt weg is geweest). 

2. Planning

Maak alvast de gebruikelijke week- en/of dagplanning (picto’s, planbord, agenda) gereed. Zorg dat deze goed zichtbaar is of op de vaste plaats ligt. Bespreek de planning en geef daarbij ruimte voor het stellen van vragen.

3. Voorbereiding

Bereid veranderingen ten aanzien van school of opvang goed voor. Geef tijdens het bespreken hiervan vooral aan wat wel hetzelfde blijft. Dit geeft houvast. Herhaal wat structuren van de school die elk jaar terug komen. “Oh dan gaat vast iedereen eerst vertellen hoe het was op vakantie. En dan zal de juf zich wel even voor gaan stellen. Dan krijg je vast een nieuw schrift en dan richt je je laatje in. Wees en spreek positief. Praat over de spanning. Wat lijkt je het spannendst? Wat kun je zeggen tegen jezelf om jezelf gerust te stellen? Bijvoorbeeld; “Het spannendst is het nieuwe werk, dat is vast te moeilijk!” Denk je dat ze direct met het moeilijkste werk beginnen? Als het wel lastig is, wat kan je dan doen?

4. Wennen

Natuurlijk zal het wennen zijn om weer naar school te gaan. Erken en benoem dit. Geef hierbij duidelijk aan dat wennen erbij hoort en het ook weer overgaat. Dit stelt gerust. Je kunt voorstellen om de eerste week even mee de klas in te lopen (als dat gepast is). Licht eventueel de leerkrachten in, zodat zij op de hoogte zijn en hier rekening mee kunnen houden.

5. Aandacht

Zorg dat alles ‘s avonds al voor de volgende dag klaarstaat. Zo kan je ‘s ochtends je kind al jouw aandacht geven.
Ook aandacht en ontspanning na schooltijd zijn belangrijk. Geef tijd om alle ervaringen van school te verwerken. Dus plan de eerste schooldagen wat minder speelafspraakjes of andere zaken in en maak tijd voor elkaar.

6. Ontspanning

Vervolgens kun je voor het slapen gaan, een ontspannings- of visualisatie oefening doen, zodat er wat rust komt in het hoofd.

Zo kom je vaak een heel eind!
Veel plezier het nieuwe schooljaar en succes met de wekker 😉

 

Comments are closed.

Contact